دست نوشته ای از یک مشاور بازاریابی

تاریخ ایجاد   1392/06/15 - 01:59  تعدادمشاهده  886 بازگشت

دست نوشته ای از یک مشاور بازاریابی


اینجانب مسعود محمدی یک مشاور بازاریابی در ایران هستم. مدتی است که وب سایت ibazaryabi.com را برای ارائه مطالب مورد نیاز جامعه ایران در حوزه بازاریابی و تبلیغات راه اندازی کرده ام. البته این وب سایت فعالیت اصلی خود را بطور فعال از فروردین ۱۳۹۲ شروع کرده است. در این مدت کم با کمک خداوند موفقیت های چشمگیری در جذب مخاطب داشته ایم که این جز لطف پروردگار و توجه شما مخاطبان گرانقدر و قدرشناس دلیل دیگری ندارد. تعداد اعضاء وب سایت روز بروز بیشتر می شود و انگیزه بنده و همکاران نیز برای ارائه خدمات به شما صد چندان شده است.





تجربه ای که در این مدت کسب کردم به اینگونه است که مخاطبان ما بطور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:


۱) مدیران عامل و صاحبان کسب و کاری که بدنبال اطلاعات بیشتر در مورد بازاریاب و به بدنبال آن، کشف راهی برای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود هستند.




۲) علاقه مندان، دانشجویان، محققین و فعالان حوزه بازاریابی (کارشناسان و مدیران فروش و بازاریابی)




۳) همکاران گرانقدر و عزیز ما که در حوزه مشاوره بازاریابی و تبلیغات فعالیت دارند.




ما از روز اول تصمیم برای راه اندازی این وب سایت، به نیازهای این سه دسته مخاطب فکر می کردیم و به این موضوع نیز اشراف داشتیم که با در نظر گرفتن این سه دسته بندی کلی برآوردن نیازها بسیار سخت است. چرا که این دسته ها خود به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. برخی صاحبان کسب و کارهای بزرگ، متوسط و برخی صاحب تجارتی کوچک هستند. فعالان و کارشناسان حوزه بازاریابی از سطح معلومات متفاوتی برخوردارند. برخی تازه کارند و برخی دیگر باتجربه تر هستند. همکاران خود ما که در دسته سوم قرار می گیرند نیز اینچنین هستند. برخی از مشاوران بزرگ بازاریابی در ایران هستند و برخی حتی توان بازاریابی برای خدمات خود را ندارند چه رسد به اینکه بخواهند مشاوره به شرکت های دیگر بدهند.


بنظر شما ما چگونه می توانیم پاسخگوی این طیف عظیم از مخاطب باشیم؟!


آیا می توان با این تعداد نیروی انسانی جوابگوی نیازهای اطلاعاتی این تعداد از مخاطب باشیم؟!


ما تمام تلاش خود را به خرج می دهیم که اطلاعاتی را ارائه دهیم که تمامی طیف ها به نسبت بهره لازم را از آن اطلاعات ببرند. ما بدون تعامل با مخاطبان و دریافت نقطه نظرات آنها نمی توانیم پاسخگوی نیاز های به حق آنان باشیم. از طرفی با توجه به عدم اطلاع رسانی صحیح در حوزه بازاریابی برداشت های غلط در این حوزه بیداد می کند.


صاحبان کسب و کار انتظار دارند کمبود نقدینگی اشان را در مدت زمان بسیار کوتاه و بدون صرف هیچ هزینه و انرژی جبران کنند.
کارشناسان فعال در حوزه بازاریابی بدنبال نسخه هایی هستند که در یک روز با ارائه آن به کارفرمایان خود سود سرشاری را نصیب آنان کنند و


اما به حق برخی از همکاران مشاور بازاریاب ما با توضیحاتی که در پای مقالات ما درج می کنند به ما انرژی فراوان می دهند. آنچنان انرژی که نه تنها شک به درست بودن راه خود نمی کنیم بلکه انرژی چند برابر برای ادامه راه می گیریم.


به این بنده حقیر اجازه دهید بی پرده به این سه دسته از مخاطبان وب سایت نکاتی را عنوان کنم.




۱) مدیران و صاحبان کسب و کار:


در این شرایط اقتصادی منتظر معجزه نباشید و گام بردارید. با فعالیت های پراکنده ره به جایی نخواهید برد. شما نیاز به یک برنامه بازاریابی مدون دارید. خواهش می کنم هم اکنون به نظرسنجی سایت ibazaryabi.com مراجعه نمایید و ببینید نتایج این نظر سنجی چه چیزی را نشان می دهد. شما بیشتر زمان خود را به تنهایی صرف دریافت اطلاعات می کنید و گاهاً این اطلاعات بیشمار شما را بیشتر سرگردان کرده است. شما راهی جز استفاده از مشاوره سازمان های بنام و تاثیرگذار در حوزه بازاریابی ندارید. علت را خدمتتان عرض می کنم که چرا اینچنین است. بازاریابی یک فرآیند پیچیده است که از نحوه تولید محصول، قیمت گذاری، روش های توزیع و خود بازاریابی محصول ادامه دارد. از این گذشته در فضای رقابتی موجود در بازار و ساختار شکننده اقتصادی کار چند برابر سخت تر خواهد بود.




شما باید علاوه بر کنترل فرآیند بازاریابی، به بازاریابی فرصت نیز توجه داشته باشید. در همین وضعیت اقتصادی فرصت ها و روزنه هایی در بازار وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید با تغییراتی در محصول و یا … شرایط اقتصادی خود را دگرگون کنید. به نظر شما بدون وجود تیمی خلاق و مسلط بر امور بازار میتوان کاری از پیش برد؟! شما راهی جز راه اندازی یک تیم بازاریابی قوی درون سازمانی ندارید. می بایست با کمک یک سازمان مشاوره بازاریابی در تاروپود کسب و کار خود بخش بازاریابی خود را با قدرت راه اندازی کنید و یک سیستم بازاریابی شبانه روزی برای خود پیاده کنید. تجربه نشان داده است به هیچ وجه نمی توانید تیم بازاریابی را در بیرون سازمان خود تعریف کنید چرا که بازاریابی یعنی همه چیز سازمان شما. کسانی که در بخش های بازاریابی کسب و کار شما فعال هستند باید با تمام توان کسب و کار شما را درک کنند و خود در آن حوزه فعال باشند. هیچ سازمان مشاوره ای نمی تواند از بیرون نسخه ای کیمیا گونه به شما پیشنهاد دهد. آیا دغدغه شما تولید است؟!! چه میزان از وقت و فکر شما درگیر بازاریابی برای محصولاتتان است؟


اگر اینکار از دست شما بر می آمد امروز مخاطب این وب سایت نبودید و سخت مشغول کسب و کار پرسود خود بودید.


۲) علاقه مندان، دانشجویان، محققین و فعالان حوزه بازاریابی (کارشناسان و مدیران فروش و بازاریابی):


بنظر شما کسی جز ما فعالان حوزه بازاریابی می بایست مشکلات مدیران و صاحبان کسب و کار در این حوزه را حل کند؟
من در طول روز ایمیل های زیادی از برخی از شماها دریافت می کنم که اعلام می کنند، تئوری ها برای دگرگونی فعالیت های بازاریابی کافی نیست و باید روش های عملی بیشتری مطرح شود.


بنظر شما این وظیفه بر عهده چه کسانی است که تئوری های موجود را به یک علم کاربردی در ایران تبدیل کنند؟
من از علاقه مندان و فعالان حوزه بازاریابی دعوت می کنم که مطالعات خود را در حوزه های مختلف بازاریابی افزایش داده و با گروه های مشاوره حرفه ای ارتباط برقرار نمایند و سعی کنند با خلاقیت و کمی تفکر بیشتر این تئوری ها را بومی سازی نمایند.
ما جز تعامل فعالانه با دیگر همکاران نمی توانیم صنعت بازاریابی را دگرگون کنیم. کار بجایی رسیده است که صاحبان کسب و کار امید خود را از دست داده اند و تصور می کنند بازاریابی در ایران عملی نیست.


چگونه است که در دنیا روزانه تجارت های موفق بسیار زیادی متولد می شوند اما ما در ایران بسختی تجارت چند ساله خود را اداره می کنیم. درست است که بخشی از آن مربوط به ساختار اقتصادی در ایران است اما کمی تفکر خلاقانه باعث می شود وضع موجود تا حدود زیادی تغییر کند. من از شما خواهش دارم تلاش کنید تا اعتماد به حوزه بازاریابی به فعالان اقتصادی باز گردد.
با ما در تعامل باشید و هر انچه را که تصور می کنید سایت ibazaryabi.com باید بیشتر به آن بپردازد با ما مطرح نمایید. ایمیل ارتباطی ما با شما info@ibazaryabi.com است. از ما بخواهید که به چه موضوعاتی بیشتر بپردازیم تا مورد توجه شما قرار گیرد. شما فعالانه با ما ارتباط برقرار کنید و خود بخشی از اطلاعات و تجارب ارزشمندی را که دارید در اختیار ما قرار دهید. با به اشتراک گذاری اطلاعات می توانیم رشد کنیم و هر یک تجاربمان را بالاتر ببریم.





۳) همکاران مشاور و متخصصین بازاریابی:


به هیچ عنوان نمی شود نقش مشاورین و متخصصین بازاریابی را نادیده گرفت. من از همکاران تقاضا دارم که با صداقت نقاط ضعف را به ما گوشزد کنند و در عمل خود نیز وارد گود شده و برای رشد و اعتلای این وب سایت تلاش کنند. من فکر می کنم اگر این همکاران به جمع ما بپیوندند این وب سایت با سرعتی بسیار زیاد رشد خواهد کرد و منافع آن به همه خواهد رسید. لذا از همینجا دست همه متخصصین حوزه بازاریابی را برای همکاری در وب سایت ibazaryabi.com می فشارم و از ایشان خواستار یک همکاری صمیمانه و تنگاتنگ هستم. هر شخصی که فکر می کند می تواند در رشد این وب سایت به ما کمک کند اعلام آمادگی خود را از طریق پست الکترونیک info@ibazaryabi.com به ما اعلام نماید. خوشبختانه تا کنون نیز اینگونه بوده است و ما موفق به جذب اعضاء هیئت علمی قدرتمندی شده ایم و اسامی افراد جدید بزودی در این وب سایت اعلام خواهد شد.


نویسنده: مسعود محمدی

 


نظرات در مورد:دست نوشته ای از یک مشاور بازاریابی

نام شما:
نظر شما:
افزودن نظر

   

 

 

 

 

 

 

   
            
 
روزنامه رسمی کشور