مهارتهای بازرگانی بین الملل

تاریخ ایجاد   1392/06/15 - 02:04  تعدادمشاهده  1264 بازگشت

مهارتهای بازرگانی بین الملل



علیرغم پیشرفتهای فراوان در زمینه بازرگانی داخلی و بین المللی، هنوز بسیاری از مراکز تخصصی در این رشته، از تشریح کامل نقطه آغاز و انجام مراحل آموزش عملیات بازرگانی بازمانده اند و در نتیجه کارآموزان این رشته تخصصی نمی دانند که آموزشهای حرفه ای خود را از کجا آغاز و به کجا ختم نمایند، بطور مثال بسیاری از دانشجویان، ابتدا از بازاریابی شروع می نمایند و سپس متوجه می شوند که عمده مشکلات آنها در بازاریابی و فروش عملی به فنون ارتباطی و یا فنون مذاکره آنها باز می گردد. بسیاری از بازاریابان و فروشندگان نه به دلیل نداشتن توان فروشندگی بلکه به دلیل عدم اطلاع از زبان بدن، نداشتن مهارت در ارتباط کلامی یا تلفنی و سایر مهارتهای ارتباطی، امکان بازاریابی و فروش کالاها و خدمات خود را از دست می دهند. پس اول می باید آموخت که چگونه با انسانها ارتباط برقرار کرد.




بنابر وجود این نیازها، نویسنده با بررسی مراکز تخصصی داخلی و بین المللی به جمع آوری این مهارتها پرداخته و ترتیب آموزش آنها را نیز ذکر نموده است، که برای هریک دلیلی مشخص و قانع کننده ارایه می نماید.




ذکر موارد زیر نشاندهنده مسیر شغلی (Job Carrier) برای کارآموزان رشته بازرگانی است. کارآموزان بازرگانی برای حرفه ای شدن در رشته بازرگانی داخلی، می بایست حداقل ۷ مهارت اول را بطور کامل مطالعه و تجربه نمایند و پس از آن به عرصه بازرگانی بین المللی پا نهند، زیرا افراد بدون تجربه فروش داخلی نمی تواند در زمینه فروش خارجی یا صادارت موفق باشد؛ همچنین در زمینه بازرگانی بین الملل نیز مطالعه حداقل ۲۰ درس از دوره های زیر ضروری است زیرا سایر مهارتهای ذکر شده به تُجّار محترم امکان می دهد تا از توانایی های مختلف در زمینه بازرگانی بین الملل بهرمند گردند؛ شایان ذکر است کسب حداقل پنج سال تجربه در هریک از امور تخصصی بازرگانی داخلی و بین المللی اعم از بازاریابی، فروش، صادرات و واردات ضروری است تا کارآموز بتواند مطالب علمی و عملی را درهم آمیخته و از خلاقیت های لازم در عملیات اجرایی خود برخوردار گردد. در مقالات بعدی بطور خلاصه به تشریح هریک از مراحل زیر خواهیم پرداخت.

۱- فنون ارتباط موثر Communication Skills


2-
فنون مذاکرات بین المللی Negotiations Skills


3-
اصول تنظیم قراردادهای بین المللی International Contracts


4-
مدیریت بازاریابی (داخلی و بین المللی) Marketing Management


5-
مدیریت تبلیغات Advertising Management


6-
مدیریت خرید (داخلی) Purchase Management


7-
مدیریت فروش (داخلی) Sales Management


8-
مدیریت واردات (خرید و سفارشات خارجی) Import Management (FPM)


9-
مدیریت صادرات (فروش خارجی) Export Management (Int’l Selling)


10-
اینکوترمز ۲۰۱۰ Incoterms 2010


11-
روشهای پرداخت بین الملل International Payment Approaches


12-
اصول اعتبار اسنادی و یو سی پی Principles of Letter of Credits & UCP600


13-
مدیریت بسته بندی کالا Management of Packaging


14-
مدیریت لجستیک و حمل و نقل Logistics and Transportation Management


15-
بازرسی کالا و ارزیابی انطباق Inspection of Goods and Conformity Assessment


16-
تنظیم مدارک حمل (بازرگانی) Shipping Documents


17-
قوانین و مقررات صادرات و واردت Export and Import Rules & Regulations


18-
امور گمرکی و ترخیص کالا Custom Law and Customs Clearance


19-
اصول بیمه و بیمه های بازرگانی Principles of Insurance & Commercial Insurances


20-
مزایده ها و مناقصات داخلی و بین المللی Int’l Auctions & Tenders


21-
ارزیابی طرحهای کسب و کار Business Plan


22-
بازاریابی و تجارت الکترونیکی Electronic Marketing (EM) , E Commerce (EC)


23-
مشارکت در نمایشگاههای بین المللی Participating in the Int’l Exhibitions / Fairs


24-
سازمان های بازرگانی بین المللی International Commercial Organizations


25-
مدیریت زنجیره تامین کالا Supply Chain Management (SCM)


26-
کنترل موجودی و انبارداری Inventory Controlling and Warehousing


27-
مدیریت استراتژیک بازرگانی Strategic Management in Commerce


28-
هزینه یابی و کنترل هزینه Costing and Cost Controlling


29-
زبان تخصصی انگلیسی در بازرگانی Commercial English Language (SPEC)


30-
مکاتبات بازرگانی Commercial Correspondence





نویسنده مقاله : مهرداد صحرایی

 


نظرات در مورد:مهارتهای بازرگانی بین الملل

نام شما:
نظر شما:
افزودن نظر

   

 

 

 

 

 

 

   
            
 
روزنامه رسمی کشور