بهدست آوردن رنگهای مطلوب و مورد تأیید مشتری و یا مطابق ارژینال در کار چاپی، همیشه یکی از چالشهای اساسی
بهدست آوردن رنگهای مطلوب و مورد تأیید مشتری و یا مطابق ارژینال در کار چاپی، همیشه یکی از چالشهای اساسی در صنعت چاپ بوده است. این مسأله به خاطر عوامل فراوانی که در آن مؤثر هستند، از پیچیدگی خاصی برخوردار است. ولی دانشی در این زمینه شکل گرفته که به مدیریت رنگ موسوم است.مدیریت رنگ، همه عوامل و مراحل مؤثر در شکلگیری رنگ در چاپ را از مرحله قبل از چاپ تا پس از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
مدیریت رنگ؛ مدیریت کیفیت
مدیریت رنگ بخشی از یک سیستم کنترل کیفیت جامع است و به مسیری که رنگ از مرحله طراحی تا چاپ پشت سر میگذارد، مربوط میشود:
کارآیی اندازهها با استفاده از سیستمهای گردش کار پیش ازچاپ دیجیتال، شبکهسازی و تنظیمات ماشین چاپ با پشتیبانی نرمافزار، افزایش پیدا میکند. گردشکار رنگ شامل این مراحل میشود:
–تنظیم ماشین چاپ
–تعیین استانداردهای رنگ و مقادیر آن
–انتخاب لاستیک سیلندر مناسب و مرکب
–ایجاد شرایط استاندارد برای تولید چاپ
–کنترل کیفیت از طریق اندازهگیری و نظارت در طول فرایند چاپ
–تولید فیلم یا پلیت و ارزیابی کیفیت آنها
–کالیبره کردن دستگاه کامپیوتر به پلیت
–هماهنگ کردن دادههای 3CIPو اسکنرهای پلیت
–تهیه پروف (نمونهگیری یا مشاهده آخرین وضعیت کار در هر مرحله)
–ارزیابی کیفیت پروفها
–چاپ جداول ویژه(Test Charts) برای ساخت پروفایلهای استانداردICC (کنسرسیوم بینالمللی رنگ) که به اصطلاح اثر انگشت یا Finger Prints ماشین چاپ نامیده میشود
–ساخت پروفایلهای خروجی (فایلهای ICC (برای استانداردهای چاپی ویژه هر کار
–ساخت پروفایلICCبرای هر یک از تجهیزات از جمله مونیتور، اسکنر، پروفر و غیره
–ضمیمه کردن و فعال کردن تنظیمات مدیریت رنگ در تولیدات نرمافزاری