مقالاتمقالات بسته بندی

اهمیت بسته‌بندی در فروش و رشد کسب کارها

در این مقاله به اهمیت بسته‌بندی در فروش و... می‌پردازیم.

اهمیت و نقش بسته بندی در رشد یک کسب و کار

اهمیت بسته بندی امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که علاوه بر نقش اولیه و بسیار مهم حفاظت از محصول و کالای تولیدی شما، نقش اساسی و محوری در جذب مشتری یا خریدار نیز ایفا می کند و به همین دلیل به مجموعه فعالیت گروه های مختلف حرفه ای در چاپ و بسته بندی و همچنین طراحی بسته بندی محصولات گفته می شود تا بتوانند در فروشگاه های مختلف فیزیکی و آنلاین در بین سایر محصولات، نظر بیننده را جلب کرده و آن را برای خرید انتخاب کنند.

چرا بسته بندی انقدر مهم است؟!

اهمیت بسته بندی محصولات و کالاها فارغ از نوع آن مثل مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی، الکترونیکی، البسه و غیره به حدی بالاست و نقش آن در بازاریابی و فروش و غیره تا حدی مهم تلقی شده که شرکت های بزرگ تولیدی دنیا با شرکت های حرفه ای در زمینه چاپ و بسته بندی همکاری می کنند تا فروش بالای محصولات خود را تضمین کنند.

در ابتدای این مطلب ابتدا به اهمیت بسته بندی در بازاریابی می پردازیم:

نوشته های مشابه
  • تبلیغ محصول: انجام تبلیغات در بازاریابی یک بخش جدا نشدنی است و نقش بسته بندی در بازاریابی نیز دقیقا تبلیغ کردن محصول یا کالای تولیدی است. با توجه به اطلاعاتی که روی بسته بندی مواد مختلف درج می شود که مثلا مواد غذایی از چه مواد اولیه ای تشکیل شده اند و یا اینکه نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی خریداری شده به چه صورتی است و غیره، مشتریان درک بهتری پیدا کرده و میزان انتظار و رضایت آنها مدیریت می گردد و به شکلی هدفمند محصول مورد نظر تبلیغ می شود.

 

  • جذب خریدار: در قفسه های فروشگاه که تمامی محصولات مشابه مثل نوشابه های انرژی زا در یک قفسه قرار می گیرند، اهمیت بسته بندی است که تعیین می کند آیا محصول شما از بین ده ها برند مختلف دیده خواهد شد و مشتری را ترغیب به خرید خواهد کرد یا خیر. به همین دلیل نوع طراحی، لوگو و البته تاثیر رنگ در بسته بندی و در طراحی برای بازاریابی موفق اثرگذار هستند.

 

  • قابلیت استفاده: خریداران به دنبال نوعی از بسته بندی هستند که بتوان سریع آن را باز و بسته کرد، جمع کرد و با اشغال فضای کم ذخیره کرد، بعد از استفاده محتویات بتوان بسته بندی را مجددا استفاده کرد مثل شیشه های مربا و غیره. لذا در مواقعی که امکان پذیر باشد، برای بازاریابی موفق باید بسته بندی را با قابلیت کاربرد و استفاده بیشتر طراحی کرد.

 

  • حمل و نقل راحت: برخی از بسته بندی محصولات به نحوی است که شبیه به ساک دستی یا غیره هستند و حمل و نقل محصولات را خیلی راحتتر می کند و مشتریان را قطعا به سمت خود جلب خواهد کرد و از این طریق هم نقش بسته بندی در بازاریابی موفق ثابت شده است.

 

  • پرستیژ: اهمیت بسته بندی در امر بازاریابی به حدی بالاست که پرستیژ خاصی را برای برند و شرکت تولید کننده ایجاد می کند به نحوی که مشتریان یک محصول را با نوع بسته بندی آن می شناسند.

 

  • مؤثرترین شیوه بازاریابی: طبق تحقیقات مختلف مشخص شده اهمیت بسته بندی به حدی بالاست که طبق نظرسنجی های مختلف در سراسر دنیا، ۶۰% تصمیمات مشتریان برای خرید یک محصول در نقطه فروش و براساس ظاهر و بسته بندی آنهاست تا اینکه تبلیغات و روش های بازاریابی دیگر روی آنها اثر گذاشته باشد. حدود ۵۶% مشتریان هم عنوان کرده اند از طریق بسته بندی محصولات است که متوجه حضور محصولات جدید می شوند و تبلیغات در تلویزیون کمتر از ۴۰% نقش دارد. لذا بسته بندی و تبلیغات در بازاریابی در هم گره خورده اند.

 

نقش بسته بندی در فروش (Sale)

در این قسمت قصد داریم به اهمیت بسته بندی در افزایش میزان فروش برندها و شرکت های تولیدی بپردازیم تا بیشتر با اهمیت طراحی و چاپ بسته بندی و همکاری با این شرکت ها آشنا شوید:

  • تأثیر روی رفتار خریدار: اهمیت بسته بندی در افزایش میزان فروش از طریق تأثیر روی رفتار خریدار می باشد چون اطلاعاتی در مورد شرکت تولید کننده محصول می دهد، به نحوه تأثیر محصول یا کالای خریداری شده روی زندگی مشتریان اشاره می کند و به میزان اهمیت خود نزد شرکت تولید کننده پی می برند.

 

  • تمایز برند: از جمله موارد اهمیت بسته بندی و تأثیر آن بر روی فروش می توان به متمایز کردن آن در بین سایر برندها و رقبا اشاره کرد تا از لحاظ رنگ آمیزی، نوع بسته بندی، اطلاعات مندرج و غیره نظر خریداران را جلب کرده و به یونیک بودن آن نسبت به سایر برندها پی ببرند.

 

  • محافظت از محصول: یکی از مواردی که در افزایش فروش یک محصول نقش دارد، سالم بودن آن در بسته بندی است. به عنوان مثال بسته بندی مواد خوراکی مثل بیسکوییت، ماکارونی و غیره باید به نحوی باشند که آسیب نبینند در غیر این صورت تأثیر منفی شدیدی روی فروش خواهند داشت.

 

  • کیفیت بسته بندی نمایانگر کیفیت محصول: در نظر خریداران هر چه بسته بندی یک محصول شیک تر و کاربردی تر باشد یا در عین سادگی خیلی هوشمندانه و مشتری پسند طراحی شده باشد، نشان دهنده کیفیت بالای محصول و اهمیتی است که شرکت تولیدی برای خریداران خود در نظر گرفته است لذا اهمیت بسته بندی در این سطح نیز ثابت شده است.

 

  • اطلاعات دهنده: یکی دیگر از تأثیرات اهمیت بسته بندی در افزایش فروش از طریق اطلاعاتی است که به خریدار می دهد به نحوی که اگر نحوه مصرف کالا، شیوه پخت، مواد تشکیل دهنده و غیره بر روی آن در جای درست، با فونت و رنگ مناسب و جزئیات کامل ذکر نشده باشد، فروش آن را به شدت پایین خواهد آورد و برعکس.

 

نقش بسته بندی در صادرات (Exportation)

اهمیت بسته بندی فقط محدود به مصرف داخلی در کشور نیست بلکه در صادرات نیز اهمیت فوق العاده ویژه ای دارد و حتی بخاطر شرایط خاص آن از جنبه های مختلف مثل شیوه های حمل (کشتی، هواپیما و زمینی)، فاصله انتقال، میزان درآمدزایی برای کشور و غیره، پروسه بسته بندی را پیچیده تر و حساس تر ساخته است و در واقع صادرات اهمیت بسته بندی را کاملا مشخص می کند. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم که نقش بسته بندی را در صادرات معلوم می کند:

  • شیوه انتقال: می دانیم که سالم رسیدن محصول تا لحظه ای که به دست خریدار می رسد بسیار اهمیت دارد و در مورد صادرات بسیار حساستر می شود. اهمیت بسته بندی در صادرات به نحوی است که بسته به شیوه انتقال باید نوع خاصی را انتخاب کرد مثل در انتقال به کمک کشتی، باید بسته بندی ها مقاوم در برابر رطوبت و ضربه باشند و دوام و ماندگاری محصولات را بیشتر حفظ کنند چون سرعت انتقال پایینتر است. برای انتقال با هواپیما بسته بندی باید وزن کمی داشته باشد و در عین حال محافظت خیلی خوبی فراهم کند چون محدودیت وزن محموله برای هواپیماها وجود دارد و غیره.

 

  • جذب مشتری: جذب مشتریان خارجی که با آنها مستقیما تعامل ندارید و فرهنگ متفاوتی دارند پروسه سختی است و بعد از ساخت و تولید محصولات با کیفیت، اهمیت بسته بندی نیز کمتر از خود محصول نیست چرا که به عنوان یک قانون کلی در همه جای دنیا نقش ایفا می کند و برای بخش صادرات باید تیم جداگانه ای فعالیت داشته باشند.

 

  • مطابقت با استانداردهای کشور مقصد: استانداردها و قوانین بسته بندی در جنبه های مختلف مثل وزن، حجم، رنگ، شکل و غیره از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و چنانچه بسته بندی محصول شما مطابقت نداشته باشد، احتمال پذیرش توسط بازار هدف یا استقبال از سمت خریدار خارجی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد لذا به اهمیت بسته بندی اصولی پی می برید.

 

  • بازاریابی بین المللی: لازمه حیات و ماندگاری یک برند و شرکت تولیدی در بازارهای خارجی بعد از کیفیت محصول، نوع بسته بندی است چون اولین چیزی که مشتریان با آن برخورد می کنند و تأثیر اولیه خود را می گذارد بسته بندی محصولات است مخصوصا مواد غذایی و نوشیدنی. لذا شرکت هایی که با اهمیت بسته بندی حرفه ای آشنا باشند با این امر مهم آشنایی دارند.

 

نقش بسته بندی در سلامت و بهداشت مواد غذایی (Food Products)

یکی از صنایعی که بیشتر از سایرین با اهمیت بسته بندی آشنا هستند، صنایع تولیدی مواد غذایی مختلف می باشند چون مواد غذایی فساد پذیر هستند و حتی با کوچکترین ضربه نیز احتمال دارد فرم اصلی خود را از دست بدهند و این به معنای شکست در جذب مشتری و فروش خواهد بود. اهمیت بسته بندی در مواد غذایی به حدی است که تأثیر مستقیمی روی حفاظت از محصول در برابر فاکتورهای محیطی، شیمیایی، زیستی و تغییرات فیزیکی دارد. در جذب مشتری برای خرید بسیار تأثیرگذار است مخصوصا که تنوع رنگ و طراحی در بسته بندی مواد غذایی بسیار زیادتر از سایر صنایع است و رمز موفقیت شرکت ها نیز هست. ضمنا اهمیت بسته بندی در حفظ تازگی محصولات نیز به اثبات رسیده است.

نقش بسته بندی در برندینگ (Branding)

شرکت های استارتاپی و تازه تأسیس که می خواهند وارد بازار رقابت شوند باید با برندهای بزرگی رقابت کنند و در ابتدا نیز سرمایه زیادی برای تبلیغات به شیوه های مختلف در اختیار ندارند پس تنها روش مؤثر که هزینه جانبی اضافی برای آنها در پی ندارد (چون بسته بندی به هر حال باید انجام گیرد)، بسته بندی است و البته این به معنای کمتر بودن اهمیت بسته بندی در مقایسه با سایر روش های بازاریابی و برندینگ نیست بلکه روشی است که حتی شناخته شده ترین برندهای دنیا هم اگر آن را رعایت نکنند هویت برند آنها زیر سؤال می رود و اتفاقا بخاطر اشراف کامل نسبت به اهمیت بسته بندی، با شرکت های حرفه ای و با سابقه در زمینه چاپ و بسته بندی نیز همکاری دارند.

اهمیت بسته بندی در برندینگ یا برندسازی مقوله ای ثابت شده در ژورنال ها و مقالات مختلف است که در این زمینه به چند مورد بسیار مهم اشاره می کنیم:

  • بیان هویت برند: در صورتی که یک برند در زمینه تولید یک محصول یا کالا جزو شرکت های برتر و مطرح شناخته شده داخلی یا حتی خارجی است، بسته بندی آن به خوبی این جایگاه را نشان خواهد داد چون شرکت های برتر با آگاهی کامل از اهمیت بسته بندی، بهترین متریال، طراحی رنگ و فرم و شکل را انتخاب می کنند.

 

  • ایجاد روابط: اهمیت بسته بندی برای برندینگ فقط به مرحله یا نقطه فروش در فروشگاه و ایجاد رابطه با خریدار ختم نمی شود بلکه برخی محصولات مثل خمیر دندان یا کالاهای اداری هر بار که توسط مصرف کننده استفاده می شوند باید ارتباط مؤثری از لحاظ زیبایی ظاهری، استفاده راحت، ارزش واقعی محصول و تأثیر روی زندگی فرد و غیره برقرار کنند. هر چقدر روابط قویتری شکل بگیرد، برندینگ پایدارتری هم خواهید داشت.

 

  • فروش: یکی از جنبه های قدرت یک برند، میزان فروش آن است که در مطرح شدن آن و برندسازی نقش ایفا می کند به نحوی که هر چقدر میزان فروش بیشتر باشد، سریعتر به عنوان یک برند قابل اطمینان مطرح خواهد شد. اهمیت بسته بندی در افزایش فروش به عنوان آخرین و حساس ترین تلاش یک شرکت در جذب مشتری و فروش پس از فرایندها و تکنیک های مختلف بازاریابی به اثبات رسیده است.

 

  • سالم بودن و حفظ ظاهر محصول: اگر محصولی که به دست خریدار می رسد، سالم، تازه و بدون هیچ گونه آسیب دیدگی باشد در برندینگ تأثیر بیشتری خواهد داشت و تفاوتی هم نمی کند که محصول به شکل آنلاین به فروش برسد یا در فروشگاه و یا اینکه کالای مورد نظر خوراکی باشد یا برقی. با علم به اهمیت بسته بندی در برندسازی، شرکت ها باید سعی کنند که هیچ مشکلی برای محصول پیش نیاید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا