اخباراخبار چاپ

دیدار هنرآموختگان گذشته صنعت چاپ در هنرستان امام صادق(ع)

اولین دیدار جمعی از هنرآموختگان صنعت چاپ در روز 23 اردیبهشت و تقدیر تجلیل از پیشکسوتان و دبیران صنعت چاپ

دیدار پر سود – نیروی انسانی ماهر

در شروع مراسم دیدار هنرآموختگان رشته‌چاپ در هنرستان امام صادق، علیرضا عظیمیان سرپرست بخش چاپ هنرستان ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران در مراسم افزود: بزرگ‌ترین سرمایه هر مجموعه نیروی انسانی هست و آموزش در هر رشته‌ای اهمیت دارد. این مجموعه توانسته به مدت 60سال نیروهایی ماهر برای صنعت تربیت کرده، وی در ادامه از همه‌ی همکارانی که از قدیم تا امروز یاری کردن، تشکر کرد.

وی از ماه‌های گذشته، با همکاری آقایان بلندی، میرنعمتی نیا، عروجی، امیر آبادی در تدارک این همایش بودند.

علیرضا عظیمیان در ادامه سخنان خود گفت: که از سال80 در این هنرستان شروع به فعالیت داشته است و در این مدتی که تجربه بدست آورده خلع بزرگی میان هنرستان و صنعت‌ احساس کرده، وی همچنین افزود که در دوران مدیرت آقایان داوود شایسته خصلت و علی طارمی که از مدیران شرکت افست بودن ارتباطی خوب بین شرکت و هنرستان برقرار بود، اما از آن دوره به بعد این ارتباط کمرنگ تر و بعد از مدتی ارتباط ما با شرکت قطع شد.

وی افزود: یکی از کارهایی که در این مدت انجام شد حضور هنرجویان در نمایشگاه‌های صنعت بود که بنده در زمستان سال گذشته در یکی از نمایشگاه‌ها توانستم آقای کلاری و کاظمی را ملاقات کنم و همین ملاقات زمینه ساز برپایی این گردهمایی بود.

تربیت نیروی جوان

سعید کلاری هنرآموخته دیروز و مدیر چاپخانه پیغام در این مراسم گفت: بنده حدود 26سال پیش در چاپخانه نیروی انتظای پلیس با اقای عظیمیان همکار بودم، ما همواره در مورد نقش مهم آموزش در صنعت چاپ گفت‌گو می‌کردیم، بخش چاپ دچار مشکلاتی اس که یکی از آن مشکلات نبود نیروی انسانی کاربلد است.

وی گفت: یکی از کارهایی که در این سمت می‌شود انجام داد همایت نیروی انسانی است که از این هنرستان یا هنرستان‌های دیگر فارق‌التخصیل می‌شوند. وی گفت حمایتی که الان می‌شود کافی نبوده و این امر مسئله بزرگی است، و اگر به آموزش بهای لازم نشود به چاپخانه‌ها آسیب بزرگی می‌زند.

وی از داستان‌های دوران تحصیل خودش گفت که در آن دوره شرکت افست از آنها حمایت میکرد، سال 72بود که بخاطر فعالیت‌هایی که برای شرکت می‌کشیدن به آنها 9تومان انعام میدادن که همان 9تومن امروزه ارزشی بر 90میلیون دارد.

در ادامه مراسم بابک عابدین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ضمن تشکر از همه عزیزانی که خودشان را وقف این مرکز کرده‌اند، افزود هنرستان‌ها در تمام دنیا از اهمیت بالایی برخوردار هستن و دانشگاه رفتن بدون گذراندن آموزش‌های عملی هیچ گونه کمکی به صنعت نمی‌کند.

وی همیچنین گفت بنده پیشنهاد میکنم برنامه‌ی مشاوره‌ای با کارفرماییان را افزایش دهیم، و ما باید از خواسته‌ها و اتفاقاتی که در آینده در صنعت چاپ اتفاق می‌افتد با خبر باشیم. همچنین باید بخشی را به عنوان مهارت‌های دیجیتالی قرار دهیم تا بتوانیم فناوری‌های بروزی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد را به هنرآموزان آموزش دهیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت که شرکت کردن هنرآموزان در نمایشگاه‌ها باعث پیشرفت بیشتر هنرآموزان می‌شود.

نقطه رشد صنعت چاپ

اقای علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد در ادامه مراسم از همه افرادی که در برگزاری این گردهمایی کمک کردن تشکر کرد، همچنین از همه عزیزانی که در در جمع‌شان حضور نداشتن هم یادی کرد.

وی افزود این هنرستان اولین هنرستانی هست که در مورد رشته چاپ شروع به فعالیت کرده و باعث افتخار بنده بوده که در این مکان حضور پیدا کردم و همیچین وزارت ارشاد به عنوان بخشی از دولت در خدمت شما هست و همواره در راستای پیشرفت هنرآموزان کمک می‌کند.

همچنین اقای ابراهیمی گفت ما در سال‌های گذشته همواره در تلاش بودیم که در این مرکز همایش‌های زیادی برگزار کنیم و سه مسئول در این مکان حضور پیدا کنند و از تجربیات خود در اختیار هنرآموزان قرار دهند و همچنین در صدد هستیم که بتوانیم بازدیدهای زیادی برای هنرآموزان از شرکت‌ها و کارخانه‌های چاپ قرار دهیم.

قدردانی از معلمانی که در بین ما نیستند.

در ادامه مراسم اقای سیدمحمد میرنعمتی‌نیا مدرس فنی هنرستان ضمن بزرگداشت روز معلم گفت: از همه اساتید مرحوم

میوه نژاد، بیژن درویش و شاکری به دلیل یک عمر تلاش بی‌وقفه تشکر می‌کنیم، یادشان گرامی و روحشان جاویدان.

وی در ادامه شعری برای این عزیزان سرود و در ادامه گفت امسال ما توانستیم غرفه‌ای در نمایشگاه ایفپکس را دریافت کنیم که همین امر باعث الگوبرداری سایر هنرستان‌ها بود و در سال 1402هنرستان فنی شهید انصاری پور استان قزوین برای اولین بار در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی قزوین حضور داشت. این داستان ادامه دار شد و هنرستان اغاسی‌زاده مشهد نیز در نمایشگاه آستان قدس‌رضوی حضور پیدا کرد.

راه‌اندازی هنرستان چاپ در قم !

سیدعلی موسوی نژاد رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم افزود که در قم به دلیل مشکل نبود نیروی انسانی هنرستان این استان تعطیل شد ولی به امید خدا و حمایت هنرستان امام صادق و کمک مسئول فنی اتحادیه اقای سلامت از مهرماه سال آینده هنرستان را باز و هنرآموزان می‌توانند در درشته چاپ تحصیل کرده و آثار ماندگاری را از خود به جای بزارند.

خاطرات گذشته هنرآموزان سابق

در ادامه این مراسم اقای غلامرضا سدهی سرپرست سابق لیتوگرافی چاپخانه سپاه گفت: بنده در سال 64در خدمت عزیزانی همچو اقای میوه نژاد بودم؛ ایشان معلم درس اخلاق ما بود و انگیزه بنده برای ادامه این رشته تعالیمی بود که ایشان به ما اموخته بود، وی در ادامه سخنان خود از تمام معلمان خود تشکر کرد.

همچنین در پایان این مراسم  اقایان  حمید رضا جواهری مدیر چاپ ارتا، طاهر خوانی و مهدی کاظمی‌نیا از خاطرات خود در این هنرستان سخن گفتن.

 

کارگاه‌های درس هنرستان

حضور هنرجویان حال حاضر که در حال تحصیل بودند زیبایی خاصی داشت که این حضور ایجاد انگیزه برای آنان خواهد شد. در این همایش بسیاری از هنرجویان فارغ‌التحصیل که در حال حاضر جز بهترین‌ها هستند حضور داشتند، هر کدام برای خودشان یا چاپخانه‌ای ساخته و یا در شرکت‌های معتبر چاپ و بسته‌بندی مشغول به کار هستند.یکی از آنها آقای مهیاری بود، مدیریت مجتمع چاپ مهیار که یکی از چاپخانه های فعال و خوب صنعت چاپ می باشد که باعث کارآفرینی و  اشتغال‌زایی بسیاری شده که این را مدیون هنرستان امام صادق علیه السلام و اساتید رشته چاپ این هنرستان هستند.

بعد از این همایش رفتیم و سری به کارگاه و ساختمان چاپ این هنرستان زدیم. بوی مرکب و حلال و حال و هوای چاپخانه را با تمام وجود حس کردیم چه افرادی و چه بزرگانی در این هنرستان مشغول به تحصیل بودند و از این کارگاه چه کار آفرینانی به صنعت چاپ وارد شده و سرنوشت این صنعت را در دست گرفتند. از تجهیزات آموزشی که با چه ظرافت و دقتی ساخته شده برای آموزش هنرجویان، تا کارگاه‌های تخصصی مثل کارگاه‌های پیش از چاپ و کارگاه چاپ و مجهز به دستگاه های افست، چاپ سیلک، اسکرین، چاپ برجسته، چاپ فلکسو، چاپ پد، پرینتر تا کارگاه صحافی یک مجموعه کامل که آماده تربیت هنرجویان به صنعت  چاپ می باشد. فارغ از هرگونه جانب داری، باید به افتخار تک تک معلم‌های چاپ که از اعماق وجود و با مشکلات بسیار زیاد و بدون حمایت با جان و دل در خط مقدم آموزش صنعت چاپ قدم گذاشته تا كارافرینان  و متخصصین بسیاری را برای رشد و سر بلندی ایران عزیز تربیت و معرفی می کنند ایستاد با توجه به رسالت گروه سپی با تمام وجود دست تک تک اساتید چاپ و بخصوص از برگزاری این همایش بسیار تشکر می کنیم و از خداوند متعال آروزی سلامتی برای معلم های بزرگوار چاپ داریم.

امید است با حمایت فعالیت صنعت چاپ و بسته بندی و حمایت آنان اتفاقات خوبی را برای این هنرستان شاهد باشیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا