معرفی کتابمعرفی کتاب گرافیک

تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران ، گفت‌و‌گو با طراحان گرافیک اثری از محمدهاشم اکبریانی

طراحی آثار ادبی با آنچه می‌بایست در آثار تاریخی یا مثلا کتاب‌های دینی به کار گرفته شود، کاملاً متفاوت بود.

معرفی کتاب تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران ، گفت‌و‌گو با طراحان گرافیک

نام کتاب

تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران ، گفت‌و‌گو با طراحان گرافیک

نام نویسنده

محمدهاشم اکبریانی

انتشارات

خانه کتاب

سال انتشار

1399

تعداد صفحه

۳۷۶

شابک

9786002225399

 

درباره کتاب تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران ، گفت‌و‌گو با طراحان گرافیک

این کتاب ششمین دفتر از مجموعۀ تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است که محمدهاشم اکبریانی با برخی از طراحان مطرح کنونی کشور به گفتگو نشسته تا تصویری کم‌وبیش کامل از سیر تحولات طراجی کتاب در ایران به خواننده عرضه شود .

از زمانی که کتاب به طراح سپرده شد تا روی جلد و صفحات آن مزین شود تا امروز مراحل گوناگونی در کتاب‌آرایی طی شده است که بستگی به تحولات پیش‌آمده در طراحی و نشر دارد. در این راه، هم مبانی این رشتۀ هنری تغییرات عمیقی به خود دید و هم ابزار و نوع نگاه طراح دگرگون شد. افزون بر این محتوا و موضوع کتاب‌ها نیز باعث شد طرح‌ها حرفه‌ای و تخصصی شود. طراحی آثار ادبی با آنچه می‌بایست در آثار تاریخی یا مثلا کتاب‌های دینی به کار گرفته شود، کاملاً متفاوت بود. در نگاه کلی‌تر تفاوت طراحی در آثار بزرگسال به شکلی بود که یک طراح نمی‌توانست در هر دو عرصه تبحر لازم را داشته باشد.

در این گفتگوها، مصاحبه‌شوندگان افزون بر اشاره‌ای گذرا به زندگی‌نامۀ خود، دربارۀ طراحی و انواع آن و شیوۀ طراحی مطالبی را ارائه کرده‌اند.

بخش‌هایی از کتاب تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران ، گفت‌و‌گو با طراحان گرافیک

با آن که نقاشی در کشورمان سابقه ای طولانی دارد اما طراحی به معنای نوین آن حیاتی کمتر از هفتاد سال دارد پیش از آن جلد کتاب و نیز صفحات آن تابع هنر و طراحی خاص نبود و سلیقه و انتخاب ناشر و گاه مؤلف در این زمینه تعیین کننده به شمار میرفت. اما با شروع عصر جدید زیبایی و آرایش، کتاب از اهمیت برخوردار شد به گونه ای که لازم آمد طراحان و گرافیست‌ها در این حوزه فعال شوند آن چه اتفاق افتاد توجه خواننده به شکل کتاب بود ناشر به خوبی به این امر واقف شد که علاوه بر متن هنر به کار رفته در کتاب آرایی هم برای جذب مخاطب تعیین کننده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا