اخباراخبار نشر

ملی شدن صنعت نشر، اتفاق می افتد…؟

بی‌ تردید بحران کاغذ در دهه‌ اخیر مهم‌ ترین چالش صنعت نشر ایران بوده است که خود گرفتار چرخه‌ ای از علت‌ ها و معلول‌ هاست.

به گزارش سپی یه نقل از چاپ و نشر آنلاین؛ محمد‌رضا اربابی، رئیس هیئت مدیره کانون کشوری انجمن‌ های صنفی: «بی‌ تردید بحران کاغذ در دهه‌ اخیر مهم‌ ترین چالش صنعت نشر ایران بوده است که خود گرفتار چرخه‌ ای از علت‌ ها و معلول‌ هاست.

تولید کاغذ در ایران درصد بسیار کمی از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اما چرا؟ ساده‌ ترین و صریح‌ ترین پاسخ به این سوال این‌ است: سودجویی رانت‌ خوارها و بی‌ تدبیری و بی‌ تفاوتی مقامات مربوطه.

وابستگی محض صنعت نشر ایران به کاغذ وارداتی یعنی قراردادن قیمت تمام‌ شده‌ی کتاب روی منجنیق دلار.

از طرف دیگر بالا رفتن قیمت تمام شده‌ کتاب، قیمت پشت جلد آن را افزایش داده و در نتیجه کتاب را از سبد خانواده‌های ایرانی حذف می‌کند؛ و این یعنی کاهش درآمد ناشران و اهالی قلم.

پس مبرهن است که افزایش تولید کاغذ مرغوب در میان‌ مدت می‌ تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازار کتاب ایران داشته باشد.

بدیهی است تجربه‌ های قبلی نشان می‌ دهد، کاهش واردات باید با دقت بالا و سرعت منطقی صورت بگیرد تا خود منشا رانت‌ های جدیدی نشود.

از طرف دیگر، حمایت جدی از بسترهای فروش دیجیتال کتاب و کتاب صوتی نیز می‌ تواند ذائقه‌ مخاطب را جذب کتاب غیرکاغذی کرده و به موازات اقدامات پیش‌گفته، نیاز بازار به کاغذ را کاهش دهد.

و اما در مورد تولید کاغذ، بهره‌گیری از ظرفیت‌ های شرکت‌ های دانش‌بنیان امری ضروری است که با یک فراخوان و بررسی طرح‌ های توجیهی می‌ توان به نتایج چشمگیری دست یافت.

در پایان باید گفت ملی شدن صنعت نشر ایران، اگر به بومی‌ سازی زیرساخت‌ های نشر و مبانی سخت‌ افزاری اختصاص یابد عنوان و اقدام درستی است.

اما اگر بخواهد مبانی نرم‌افزاری و اندیشگانی و بستر‌های ارائه‌ آن را نیز در بر بگیرد، شاید در کوتاه‌مدت عده‌ای معدود را راضی کند، اما در بلندمدت اثرات دفعی و سلبی بسیاری خواهد داشت که در آینده و عنداللروم به تفصیل به آن‌ها خواهم پرداخت.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا