اخباراخبار کاغذ و مقوا

میدان رقابت برای واردکننده و تولیدکننده

واردات سه ماهه امسال حدود ۶۱ هزار تن بوده است.

به گزارش سپی و به نقل از سیدامیرحسینی، مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران: «به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سالی پُر از چالش برای صنعت کاغذ چاپ و تحریر کشور باشد. با وجود تاکیدات رهبری در خصوص حمایت از تولید کاغذ چاپ و تحریر، متاسفانه دولت‌های قبل از دولت رئیس‌جمهور شهید، فقط به دادن شعارهای خودکفایی بسنده کرده و عملاً هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان این صنعت نمی‌شد و کار به جایی رسید که این کارخانجات برنامه تولید کاغذ چاپ و تحریر را کنار گذاشته و کاغذهای بسته‌بندی برای صنعت کارتن تولید می‌کردند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، شعار خودکفایی تبدیل به واقعیت و حمایت همه‌جانبه‌ای از این کارخانجات آغاز شد و تولید کشور به‌صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرد. اما نکته جالب توجه این بود که با افزایش تولیدات، واردات این نوع کاغذ هم افزایش پیدا کرد و گویی مسابقه‌ای بین تولیدکننده و واردکننده شروع شده بود.

جالب است بدانیم، روند واردات سال ۱۴۰۳ گوی سبقت را از واردات سال ۱۴۰۲ ربوده است و با شتاب بیشتری این واردات انجام می‌شود. با مقایسه واردات در دو مقطع سه‌ماهه امسال و پارسال این موضوع بهتر مشخص می‌شود.

واردات سه ماهه امسال حدود ۶۱ هزار تن بوده است. این واردات از کشورهای زیر انجام شده است:

امارات متحده عربی: ۳۴.۰۱۳ تن

چین: ۱۸.۴۵۸ تن

هنگ کنگ: ۲.۹۹۰ تن

اندونزی: ۴.۹۶۶ تن

متفرقه: ۶۴۵ تن

همچنین واردات سه‌ماهه ۱۴۰۲ حدود ۴۶ هزار تُن بوده است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶۰ هزار تُن واردات کاغذ چاپ و تحریر داشتیم و چنانچه با همین سرعت به واردات ادامه دهیم پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تُن واردات خواهیم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا