
یکی از مهمترین عوامل کیفیت بالای بستهبندی استفاده از متریال با کیفیت و همچنین استفاده از بستهبندی مناسب با توجه به محصول میباشد.
بستهبندیها انواع گوناگونی دارد؛ اهمیت انتخاب یک بستهبندی ایدهآل با توجه به نوع محصول، بازار، مشتریان بسیار حیاتی است.
عوامل مختلفی چون نام تجاری بستهبندی نحوهی فروش کالا، محل توزیع محصول روشهای جابجایی و حمل نقل محصولات، میزان بودجه بستهبندی ارزش کالا و محصول بستهبندی از موارد مهم و حیاتیتر انتخاب نوع بستهبندی میباشد، انواع بستهبندی را بهطور کلی میتوان به بستهبندیهای؛ شامل: پلاستیکی، شیشهای، فولادی، فلزی، آلومینیوم و مقوایی و کاغذی دستهبندی کرد.
با توجه به نوع محصول و کالا باید نوع بستهبندی محصول را انتخاب کنیم.
کاغذ و مقوا بیشترین کاربرد را در بستهبندی و آرایشی و بهداشتی دارد.
زمانی که صحبت از بستهبندی میشود اولین تصویری که در ذهن افراد نقش میبندد، بستهبندی مقوایی خوراکی؛ بستهبندی آرایشی و بهداشتی میباشد.
با توجه به قابل بازیافت بودن بسته بندی مقوایی و کاغذی اهمیت بیشتر به چشم می آید.
بسته بندی که قابل استفاده مجدد بوده و برای محیط زیست آلودگی نسبت به دیگر بسته بندی ها ایجاد نکرده و مشکلات زیست محیطی ندارد.
طبق نظر سنجی های صورت گرفته بسته بندی مقوایی و کاغذی جذابیتی بیشتر برای مشتریان دارد.
طراحان برای خلق یک بسته بندی متفاوت و متمایز می توانند از قابلیت انعطاف پذیری بسته بندی های مقوایی و کاغذی استفاده نمایند.
از دیگر مزایای بسته بندی مقوایی و کاغذی می توان به سبک بودن و سهولت در حمل و نقل و توزیع آن نام برد، همچنین نسبت به دیگر بسته بندی ها این نوع بسته بندی خطر کمتری را برای مصرف کنندگان دارا می باشد.
همانطور که در مورد بسته بندی مقوایی ذکر شد انعطاف پذیری مزایای زیادی را دارد و صحبت از مزایای آن شد معایب این متریال هم فراموش نکنیم.
یکی از معایب آن مقاومت بسیار کم در برابر رطوبت است، از دیگر معایب بسته بندی مقوایی و کاغذی اینکه استحکام کم این نوع بسته بندی نسبت دیگر بسته بندی ها می باشد، که در صورت استفاده نادرست از این نوع بسته بندی باعث آسیب رسیدن به کالا خواهد شد.
در نتیجه باید به تمامی آیتم های نامبرده برای یک بسته بندی ایده آل برای کالا و محصول توجه نموده زیرا بسته بندی از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار می باشد.

