معرفی کتابمعرفی کتاب چاپ

کتاب چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان با ترجمه شهروز مهاجر

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات ایران‌شناسان در باب چاپ، چاپخانه و به ویژه چاپ سنگی و تاریخ پرفراز و نشیب آن در ایران است.

 معرفی کتاب چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان

نام کتاب

چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان

نام نویسنده

نیل گرین، یعقوب آژند، اولریش مارزلف، ویلم ام، فلور، اولمپیادا شگلوا

نام مترجم

شهروز مهاجر

انتشارات

پیکره

سال انتشار

1391

تعداد صفحه

264

شابک

9786009280056

درباره کتاب چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات ایران‌شناسان در باب چاپ، چاپخانه و به ویژه چاپ سنگی و تاریخ پرفراز و نشیب آن در ایران است.

  • اولین مقالۀ این کتاب دربارۀ تاریخچۀ مختصر چاپ در ایران به قلم ویلم فلور است.
  • دربارۀ تاریخچۀ چاپ سنگی فارسی در ایران در مقالۀ دوم بحث و بررسی شده است. اولمپیا062Fا شگلوآ در این مقاله معتقد است نخستین کتاب‌های چاپ سنگی و همچنین چاپ حروفی، به واسطۀ حمایت و پشتیبانی مالی شاهزادگانی چون عباس میرزا در تبریز و منوچهر خان معتمدالدوله در تهران به چاپ رسیدند. در اواخر دهۀ 1840 دست‌کم شش چاپخانۀ سنگی در تهران دایر بود و ده‌ها کتاب در این چاپخانه‌ها به چاپ رسید.
  • شگلوآ در مقالۀ سوم این کتاب به تاریخچۀ چاپ سنگی فارسی در آسیای میانه پرداخته است. وی معتقد است چاپ سنگی اواخر قرن نوزدهم در مناطق مختلفی از آسیای میانه راه‌‌اندازی شد.
  • هند از قرن نوزدهم تا دهۀ نخست قرن بیستم یکی از بزرگ‌ترین مراکز چاپ سنگی بود. در مقالۀ چهارم کتاب شگلوآ به تاریخچۀ چاپ سنگی فارسی در هند پرداخته است.
  • پنجمین مقاله از این کتاب به تأثیر نسخه‌های خطی بر کتاب‌های چاپ سنگی فارسی هند در قرن نوزدهم اختصاص یافته است.
  • نیل گرین در مقالۀ ششم این کتاب به سیر تحولات چاپ سنگی و بررسی ابزارها و سنگ‌های مورد استفاده در این فن اختصاص داده است.
  • مارزلف در مقالۀ پایانی کتاب در راستای بررسی جامعی از تصویرسازی داستانی در کتاب‌های چاپ سنگی دورۀ قاجار به زندگی و آثار میرزا علی‌قلی خویی پرداخته است. میرزا علی‌قلی خویی اهل خوی بود و از نقاشان ساده‌کار و خوش‌دست دورۀ ناصری به شمار می‌آمد. آثار این هنرمند در اغلب کتاب‌های چاپی آن دوره عرضه شده و معرف علاقمندی وی به صنعت تصویر بوده است.

بخش‌هایی از کتاب چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان

خانم شگلوا هر چند پژوهش‌های فراوانی در خصوص تاریخ چاپ ایرانی داشته اما به علت تألیف اغلب آثار خود به زبان روسی، بسیاری از آنها هنوز برای ما ناشناخته مانده؛ البته به غیر از کتاب تاریخ چاپ سنگی که در ایران منتشر کرده است، شگلوا رساله دکترای خود را با موضوع کتابهای چاپ سنگی ایرانی به پایان رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا