اخباراخبار نشر

تولید کتاب باکیفیت برای ناشران سخت است…

به گزارش سپی به نقل از ایبنا؛ زهرا یعقوبی مدیر انتشارات «کتاب پرنده» با اشاره به اهمیت توسعه ویترین کتاب به‌ویزه در حوزه کودک و نوجوان، عنوان کرد: افزوده شدن ویترین برای توسعه کتاب و کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ هم حوزه کودک و نوجوان و هم بزرگسال. برای کودک و نوجوان اهمیت بیشتری دارد چون در این حوزه کودک انتخابگر نیست و خانواده با توجه به نیاز کودک، کتاب را انتخاب می‌کند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید آگاه شوند که چه کتابی برای چه سنی و چه موضوعی باید تهیه کنند، افزود: ویترین کتاب قبلاً مختص به کتابفروشی‌ها بود اما شرایط تغییر کرده است و ویترین کتاب را می‌توانیم به شکل‌های مختلف داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال فضای مجازی یک ویترین برای معرفی اثر، نویسنده، مترجم و ناشر کتاب است تا مخاطب به تناسب موضوعات مختلف بتواند کتاب انتخاب کند؛ همچنین با افزایش تعداد ناشران و تولید کتاب‌های متنوع در موضوعات مختلف و از طرفی تعطیلی و کم شدن تعداد کتابفروشی‌ها با توجه به شرایط اقصادی، ویترین هم به همین تناسب تغییر کرده است.

یعقوبی ادامه داد: در حوزه بزرگسال این موضوع فرق دارد، زیرا فرد خودش آگاه است و براساس اعتماد به ناشر یا نویسنده، اثر مورد نظرش را انتخاب می‌کند اما در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌ها به تناسب نیاز خانواده‌ها و کودکان انتخاب می‌شوند.

وی با طرح این موضوع که در سال‌های قبل خانوادها براساس طرح جلد، کتاب خریداری می‌کردند و قیمت هم بی‌تاثیر نبود، گفت: امروزه به‌دلیل تک فرزند بودن، خانواده‌ها وقت بیشتری برای بچه‌ها می‌گذارند و در انتخاب کتاب دقیق‌تر هستند، در این زمینه معتقدم فضای مجازی می‌تواند ویترین کتاب خوب و قوی‌ای برای خانواده‌ها باشد.

مدیر انتشارات «کتاب پرنده» با بیان اینکه هرچه از سن کودکی فاصله می‌گیریم و به سن نوجوانی می‌رسیم نقش خانواده‌ها در انتخاب کتاب کمرنگ‌تر می‌شود، یادآور شد: کتابخانه‌ها هم می‌توانند ویترین دیگری برای مخاطبان باشند که شامل کتابخانه‌های محلی، فرهنگسراها و سرای محله‌ها باشد، کتابداران با آگاهی دادن به خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را در انتخاب هدفمند یاری کنند.

به‌گفته یعقوبی، اگر تعداد کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های سراهای محله بیشتر شوند، می‌توانند به‌عنوان ویترینی قوی برای کتاب کودک و نوجوان به شمار آیند.

دو راهی تولید کتاب باکیفیت یا کمیت

وی به هزینه تولید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه ناشران اشاره و بیان کرد: مواد اولیه طی سال‌های اخیر به حدی گران شده که تولید کالای خوب را سخت کرده است. در چنین فضایی ناشر یا نباید تولید کُند یا برای تولید باید قیمت پشت جلد را افزایش دهد؛ همچنین گاهی مجبور است هزینه‌های خود را با اقداماتی مثل کاهش گرماژ کاغذ، دو رنگ کردن کتاب‌ها به جای چهار رنگ بودن کاهش دهد. خود من با این کار موافق نیستم چون کیفیت کتاب‌ها را کاهش می‌دهد.

وی در این زمینه با بیان اینکه اغلب در دوراهی گیر می‌کنیم، توضیح داد: اغلب نمی‌دانیم، کتاب خوب با قیمت زیاد تولید کنیم که ممکن است فروش نرود یا کتاب متوسط تولید کنیم که قیمت آن برای خریدار مقرون به صرفه باشد. تولید کتاب باکیفیت

مدیر انتشارات «کتاب پرنده» گفت: با توجه به اینکه براساس آمار، سرانه مطالعه در کشور پایین است، تعداد زیاد ناشران رقابت را سخت می‌کند، و این خود موجب پیشرفت و افزایش کیفیت کتاب‌ها در بازار رقابت می‌شود؛ موضوع مهم دیگر توسعه ویترین و آگاه‌سازی خانواده‌ها است که باید به آن توجه شود، در این صورت ناشرنماها و ناشران زرد، کنار گذاشته می‌شوند، وقتی خانواده توجیه شود که کتاب خوب را گران‌تر بخرد، به جای اینکه کتاب ارزانی بخرد که چیزی به کودکش اضافه نمی‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا