اخباراخبار چاپ

بیان تحولات صنعت چاپ و بسته بندی از زبان یک چاپخانه دار

رامتین اصغرپور، صاحب امتیاز چاپ رامتین و لیتوگرافی رامین از تحولات صنعت چاپ و بسته بندی می گوید و معتد است که ترجیح بسته بندی نسبت به چاپ توجیه اقتصادی دارد.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از دنیای سرمایه گذاری و سپی؛ بسته بندی در کل دنیا، بحث اول چاپ است. صنعت چاپ در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته جزو ۱۰ صنعت برتر دنیا بود. اما با ظهور فضای مجازی، مولتی‌مدیاهای جدید و کتاب‌های الکترونیک، این صنعت تا حدودی از قسمت نشر جدا شده و نشریات و کتاب‌ها در بحث چاپ سهم کمتری دارند. به همین بسته‌بندی در صنعت چاپ، رشد بسیاری کرده و شاید بتوان گفت که این بخش در صنعت چاپ ماندگارتر است.

رامتین اصغرپور، موسس، سرمایه‌گذار و صاحب امتیاز چاپ رامتین و لیتوگرافی رامین از تحولات صنعت چاپ و بسته بندی سخن گفته است. در این مطلب گوشه‌ای از این مصاحبه با ترجیح و دوگانه‌ی بسته بندی یا چاپ به زبان او آمده است.

همانطور که ذکر کردیم ترجیح بسته بندی نسبت به چاپ توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل ما هم تمرکز خود را بر پکیجینگ گذاشته‌ایم. پکیجینگ متناسب با هر محصولی، یک مدل بسته‌بندی را دارد. بسته‌بندی محصولات حجیم مانند تلویزیون و یخچال نیاز به ماشین‌آلات خاص خود دارد که حجم بزرگ این ماشین‌آلات، فضای بسیار زیاد را هم می‌طلبد.

ما هم در چاپ رامتین تمرکز خود را بر محصولات کم‌تیراژ، لوکس و کم حجم گذاشته‌ایم. به دلیل اینکه چاپخانه در مرکز شهر قرار دارد و تهیه فضاهای بزرگ در داخل شهر با  محدودیت‌هایی مواجه است.

محصولات کم حجم بیشتر شامل محصولات آرایش و بهداشتی و به خصوص محصولات بهداشتی می شود که نیاز به یک بسته‌بندی لوکس و لاکچری دارند که این نوع بسته‌بندی، ماشین‌آلات خاص خود را هم می‌طلبد. همچنین تلاش می‌کنیم تا  کارهای نوآورانه را در ایده‌های خودمان بگنجانیم.

تاثیر رکود اقتصادی بر صنعت چاپ

بازار چاپ به‌طور کلی به دو بخش ۶ ماه اول و ۶ ماه دوم سال تقسیم می‌شود که معمولا در ۶ ماه اول سال، چاپخانه‌ها به دلیل تعطیلات مدارس، کاهش تولید برخی کارخانه‌ها و همچنین تعطیلات تابستانی کارخانه‌های تولیدی، کم کار هستند.

این در حالی است که ۶ ماه دوم، بازار کار رونق می‌گیرد و ما هم بعد از شهریورماه انتظار داشتیم که بازار پر جنب‌وجوش شود، اما متاسفانه رکودی که در تمام بخش‌های تولیدی وجود دارد، به صورت ناخواسته گریبان ما را هم گرفته است. تمام این ها موجب شده، هم‌اکنون که آذرماه است و باید اوج کار یک چاپخانه باشد، شرایط این‌گونه نباشد و از هدفی که برای امسال معین کرده بودیم، بسیار دور بمانیم.

قیمت دلار در ۳ تا ۴ سال اخیر، رشد بسیار زیادی در کشورمان داشت که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم در قیمت تمام‌شده محصولات چاپی تاثیر گذاشته که البته تاثیر مستقیم آن بسیار بیشتر است. زیرا اغلب مواد اولیه محصولات چاپی مانند کاغذ وارداتی هستند.

این در حالی است که در دنیا، نرخ دلاری پالپ که ماده اولیه تولید کاغذ است، گران شده که موجب افزایش قیمت کاغذ در دنیا و همچنین در ایران شده است. دومین موضوع موثر در محصولات چاپی، مرکب است؛ البته در گذشته قیمت مرکب برای چاپخانه‌ها، تاثیرگذار نبود، اما رشد نرخ مرکب در ۵ سال گذشته به یکی از مولفه‌های محاسبه قیمت در چاپخانه‌ها تبدیل شده است.

تکنولوژی و فضای مجازی چگونه در برابر صنعت چاپ؟

در ۱۰ سال گذشته بازار بسته‌بندی رشد پیدا کرده و به خصوص طی ۵ سال گذشته هدف بسیاری از چاپخانه‌ها از جمله چاپ رامتین هم همین بوده است. قطعا در این مدت تمام چاپخانه‌ها، ماشین‌آلات مورد نیاز برای بسته‌بندی را تهیه کرده‌اند و این موضوع، رشد بسیار خوبی داشته است.

همان‌طور که اشاره کردم، بخش نشر که در ۳۰ سال گذشته سهم بسیار بالایی از بازار چاپ را داشت، به دلیل ظهور مولتی‌مدیاها یا چندرسانه‌ای‌های جدید مانند کتاب‌های الکترونیک، گوشی‌های هوشمند و امکان خواندن و پیگیری اخبار از طریق این گوشی‌ها، دیگر شرایط گذشته را ندارد و انتشار کتاب یا روزنامه به خصوص در تیراژ بالا، فاقد صرفه اقتصادی است.

اگر بخواهیم در مورد دلایل عقب ماندن صنعت چاپ هم صحبت کنیم، باید مسایلی مانند رشد مولتی‌مدیاها، گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی مانند اینستاگرام و صفحه‌های تبلیغاتی را مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال، تبلیغی که مردم در فضای مجازی و به صورت تصویری می‌بینند، خیلی تاثیرگذارتر از تبلیغی است که در یک مجله یا روزنامه یا به عنوان یک بروشور تبلیغاتی مشاهده می‌کنند.

در همین حال، هزینه تبلیغات چاپی و مسایل مرتبط با آن، بسیار بالاتر از هزینه تبلیغات در پیج‌های تبلیغاتی فضای مجازی است؛ ضمن اینکه تبلیغات در فضای مجازی، تاثیرگذارتر و ماندگارتر است. در مجموع باید بگویم که فضای مجازی بازار آگهی‌ها را از صنعت چاپ گرفته که البته در کل دنیا این اتفاق رخ داده است.

نشریات هم با ظهور کتاب‌های صوتی، کتاب‌های الکترونیک مانند ای بوک‌ها یا pdf های داخل گوشی‌ها یا برخی وب‌سایت‌ها، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به عبارتی، ظهور فضای مجازی خیلی تاثیرگذار بوده و در کل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار را از صنعت چاپ گرفته است. استدلالم این است که کتابخوان‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند کتاب را در دست بگیرند، آن را لمس و بوی کاغذ را حس کنند؛ بنابراین نظر بنده این است که فضای مجازی، ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی‌مانده را نمی‌تواند از صنعت چاپ بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا